O koncepte platformy na podporu nemotorovej dopravy diskutovali na pôde župného úradu
Posledný marcový štvrtok sa na pôde Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK) zišli zástupcovia Nadácie Ekopolis, Slovenského cykloklubu (SCK) Podolie, Trenčianskej župy a miestnych samospráv a združení, aby spoločne diskutovali o koncepte platformy pre podporu nemotorovej dopravy.
Diskusné fórum s názvom Ako rozbicyklovať Slovensko? pripravila na pôde župného úradu Nadácia Ekopolis spoločne s miestnym partnerom SCK Podolie. Hlavnou témou stretnutia bola myšlienka vzniku platformy pre výmenu skúseností a informácií v oblasti budovania cyklotrás a rozvoja cyklistiky na Slovensku. „Po dlhšej príprave vznikla na Slovensku iniciatíva pre vytvorenie platformy pre podporu nemotorovej dopravy a blížime sa k jej samotnému založeniu. Našim cieľom je zlepšiť komunikáciu a spoluprácu organizácií, ktoré sú aktívne v oblasti rozvoja bicyklovania. Prax ukázala, že organizácie naprieč celou republikou často nevedia o práci a výsledkoch tých druhých, nevymieňajú si skúsenosti, nekoordinujú svoju činnosť tam, kde to má zmysel. Platforma, ktorá aktuálne vzniká sa primárne zameriava najmä na cyklistickú dopravu a cykloturistiku a jej ambíciou je pomôcť aktívnym ľuďom a organizáciám v rozvoji bicyklovania,“ priblížil Ján Roháč z Nadácie Ekopolis.
O cenné skúsenosti z rozvoja cyklistiky v Trenčianskom kraji sa za TSK podelil Rastislav Hauk, ktorý stál na úplnom začiatku príprav Vážskej cyklomagistrály. Výstavbe prvých úsekov cyklotrasy prechádzali roky príprav a prekonať sa muselo množstvo problémov. V súčasnosti však môže cyklistická verejnosť využívať prvé dva úseky tejto cyklotrasy, ktorá v budúcnosti povedie naprieč celým krajom. Trenčianska župa zároveň pripravuje všetko potrebné na to, aby vznikla cyklotrasa aj v regióne hornej Nitry. Aktuálne tiež začali práce na cyklotrase, ktorá dopraví cyklistov z Trenčianskeho hradu až na hrad do českého mesta Brumov-Bylnice. Medzinárodná cyklotrasa vznikne v rámci projektu Na bicykli po stopách histórie a na Slovenskej strane bude mať dĺžku približne 24 kilometrov. „Teší ma, že nás Juraj Hlatký zo Slovenského cykloklubu Podolie oslovil s myšlienkou zorganizovať takýto seminár. Trenčianska župa je v otázkach cyklistiky, budovania cyklistickej infraštruktúry a toho, ako dostať ľudí do sedla bicyklov veľmi aktívna. Pre občanov Trenčianskeho kraja sa snažíme budovať bezpečné cyklotrasy, ktoré môžu využívať nielen vo svojom voľnom čase, ale uľahčia im zároveň aj dochádzanie za prácou,“ uviedol Radovan Hladký, poverený riadením Odboru dopravy Úradu TSK.
V poslednom bloku seminára bol predstavený koncept pre podporu nemotorovej dopravy zástupcami Nadácie Ekopolis. Tých zaujímali najmä nápady, pripomienky či návrhy samospráv a organizácií k tomu, ako by platforma mala vyzerať, čím by sa mala zaoberať, a akú by mala mať formu, aby bola pre ľudí aktívnych v rozvoji cyklistickej dopravy užitočná. Podnety budú zástupcovia nadácie zbierať aj v iných krajoch Slovenska a následne ich využijú pri príprave platformy pre podporu nemotorovej dopravy.