Po cyklotrase, ktorú župa stavia medzi Púchovom a Nimnicou, sa cyklisti prevezú už toto leto
Cyklotrasu širokú 4,5 metra na Slovensku len tak nenájdete. Medzi Púchovom a Nimnicou áno. Cyklistický skvost ráta okrem 3-metrového obojsmerného pruhu pre cyklistov aj so samostatným 1,5 metra širokým chodníkom pre chodcov. Stavba je unikátna aj opornými gabiónovými múrmi, ktoré ju lemujú takmer v celej dĺžke, v niektorých miestach sa vyšplhajú až do výšky 6 metrov.
Cyklotrase, ktorú župa stavia medzi Púchovom a Nimnicou, pokojne možno priradiť prívlastok unikátna, či dokonca luxusná. Stavba za 2,9 milióna eur, ktorú plne financuje Trenčiansky samosprávny kraj, plnohodnotne ráta s chodcami i cyklistami. Na rozšírenej korune hrádze rieky Váh na šírku 4,5 metra si prídu na svoje naozaj všetci. Súčasťou stavby cyklotrasy je aj oceľový pozinkovaný mostík so špeciálnym povrchom proti pošmyknutiu či vybudovanie dvoch autobusových ník pre bezpečnosť chodcov. Do Kúpeľov v Nimnici sa tak po takmer 4,2 km dlhej cyklotrase z okresného mesta pohodlne dostanú ako chodci, kúpeľní hostia, bežci či rodiny s kočíkmi, tak aj tí, ktorí fandia kolieskovým korčuliam, skateboardom či bicyklom. Ide o šiesty úsek 100 km dlhej cyklotrasy, ktorej oficiálny názov vybrala verejnosť a nazvala ju Vážska cyklomagistrála.
Dobrou správou je, že verejnosť už na prvé kilometre tejto cyklotrasy nebude musieť dlho čakať. „Sme veľmi radi, že sa našli finančné prostriedky na Trenčianskom samosprávnom kraji na takéto unikátne dielo. Púchovčania, Nimničania i klienti kúpeľov a, samozrejme, celý región tento krok určite privítajú. Cieľom je, aby boli spokojní všetci, od malých detí cez ľudí v strednom veku až po seniorov. Bude to naozaj niečo veľmi pekné,“ tešil sa Ladislav Ďureček, starosta kúpeľnej obce, do ktorej cyklotrasa vedie.
Momentálne je najbližšie k dokončeniu prvý úsek cyklotrasy dlhý 2,7 kilometra, nakoľko bolo stavbu tejto cyklotrasy nutné rozdeliť na tri časti, a to z dôvodu jej stretu s prácami na modernizácii železnice pre rýchlosť 160 km/h. Začiatočný úsek, vedúci od mesta Púchov po prebiehajúcu stavbu mosta v gescii Železníc Slovenskej republiky, by mal byť dokončený ako prvý. Chýba už len osadiť zábradlia a doladiť posledné detaily. „Dnes som od zhotoviteľa stavby dostal prísľub, že prvých 2,7 kilometra cyklotrasy by malo byť dokončených koncom mesiaca júl, po vybavení všetkých povolení si ho tak verejnosť už bude môcť vyskúšať,“ dodal počas piatkového kontrolného dňa na cyklotrase nimnický starosta. Následne sa dokončovacie práce presunú na druhý úsek 4,2 kilometrovej cyklotrasy, ktorý začína za železničným mostom a končí na priehradnom múre v obci Nimnica. Projekčne i stavebne je tento úsek najnáročnejší. Prví cyklisti by ho mohli otestovať koncom letných prázdnin.
Župan si ako autor myšlienky vybudovať v kraji 100 kilometrovú segregovanú cyklorasu prišiel počas kontrolného dňa výstavbu cyklotrasy na úseku Púchov – Nosická priehrada skontrolovať v poradí druhýkrát. Zmeny na stavbe sú podľa jeho slov obrovské. „Som rád, že popri tejto cyklotrase vybudujeme aj dve autobusové zastávky s nástupnými plochami. Je to naozaj krásna stavba, nie je však len rovinatá, cyklistov prevedie zákrutami i stúpaním. Pri stúpaní na priehradný múr v niektorých miestach prevýšenie predstavuje aj 8%. Nakoľko ide o stúpanie v kopci, práve v tomto úseku sa nachádzajú tie najvyššie gabiónové múry. Ten najvyšší bude mať aj viac ako päť, prípadne šesť metrov,“ okomentoval župan Jaroslav Baška s tým, že TSK má v pláne ako Zelená župa gabiónový plot zazelenať paviničom či brečtanom, aby bol estetickejší.
Posledná časť cyklotrasy Púchov – Nosická priehrada by sa verejnosti mala odovzdať pravdepodobne v priebehu mesiaca marec alebo apríl 2019. „Ide o približne 200-metrový úsek, vedúci popod rozostavaný železničný most,“ dodal župan s tým, že v tomto úseku sa s cyklotrasou križuje dočasný podporný pilier železničného mosta, ktorý bude po jeho dokončení odstránený a cyklotrase nebude brániť.
Keďže sa takmer celý tento úsek cyklotrasy vinie popri rieke Váh, pri stavbe sa brali do úvahy aj obslužné mechanizmy, prostredníctvom ktorých sa o povodie rieky stará Slovenský vodohospodársky podnik. Rovnako ako prvý úsek Vážskej cyklomagistrály na trase Horná Streda – Nové Mesto nad Váhom, tak aj tento medzi Púchovom a Nimnicou je prispôsobený váhe nielen bicyklov, ale aj nákladných mechanizmov. Konštruovaný preto musel byť tak, aby váha nákladného vozidla nijako neovplyvnila jeho kvalitu.