Trenčiansky a Zlínsky kraj predstavili vlastnú cyklomapu
Výsledkom slovensko-českej spolupráce a výmeny skúseností v oblasti cykloturistiky je mapa s trasami, tipmi na výlety a vybranými turistickými cieľmi v partnerských regiónoch. Mikroprojekt „Spoznávaj prihraničie Trenčianskeho a Zlínskeho kraja zo sedla bicykla“ zavŕšila v utorok, 23. júna 2015, rovnomenná konferencia v sídle trenčianskej župy.
„Hovorí sa, že najkrajší pohľad na svet je zo sedla koňa. Ja si myslím, že o nič horší pohľad nie je ani zo sedla bicykla,“ povedal vo svojom úvodnom príhovore Jaroslav Pleva, vedúci odboru dopravy Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK), ktorý na konferencii privítal takmer päťdesiat účastníkov vrátane štrnástich prednášajúcich odborníkov z oblasti cyklodopravy a cykloturistiky.
Projekt bol realizovaný v rámci Operačného programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika - Česká republika 2007 - 2013. V pozícii projektového partnera TSK sa na jeho realizácii podieľala Centrála cestovního ruchu Východní Morava. „Trenčiansky samosprávny kraj je svojim historickým, kultúrnym a gastronomickým bohatstvom ideálnym miestom na cykloturistiku a spoznávanie krás regiónu zo sedla bicykla,“ uviedol cyklokoordinátor TSK Matej Tinka. Ako s potešením dodal, cyklistika oslovuje aj jeho kolegov na čele so županom Jaroslavom Baškom. Do II. ročníka celonárodnej súťaže „Do práce na bicykli“ sa v tomto roku zapojilo štrnásť zamestnancov Úradu TSK.
Podľa Mateja Tinku sa projektoví partneri snažili sprístupniť prihraničie Trenčianskeho a Zlínskeho kraja v línii dopytu športovej verejnosti po cykloturistických mapách. Zvýšenie povedomia o cykloturistických trasách má zároveň zveľadiť kraj ako taký vrátane jeho pamiatok a kultúrneho a prírodného bohatstva.
Skúsenosti z pôsobenia vo vedení Slovenského cykloklubu účastníkom konferencie sprostredkoval Juraj Hlatký, strategický cyklokoordinátor Žilinského samosprávneho kraja. „V cykloklube sme sa dvadsať rokov zaoberali systémom legalizácie budovania a značenia cykloturistických trás. Po tom, čo na štarte bola väčšina trás robená po cestách, nastal odklon a trasy sa postupne presúvali do hôr, mimo zóny dopravy a vytvárali sa na to, aby boli atraktívne a vyhliadkové,“ priblížil. Rodák z Nového Mesta nad Váhom zároveň predstavil dolinu Váhu ako výzvu žilinskej župy na spoluprácu s Trenčianskym samosprávnym krajom. Vízia strategickej cyklotrasy na Slovensku by podľa neho mohla viesť z Komárna až k prameňom Čierneho Váhu.
Trenčianska župa intenzívne pracuje aj na dvoch veľkých cyklistických projektoch. Prvým je prepojenie Považia v podobe Vážskej cyklotrasy, druhým cyklotrasa na hornej Nitre s cieľom prepojenia Handlovej a Prievidze s Novákmi a Partizánskym.